jajko e-piotripawel.pl

Stan naszego zdrowia w dużym stopniu zależy od tego, jak się odżywiamy. W związku z tym staramy się przykładać wagę do tego, co mamy na talerzu, Wśród produktów żywnościowych jajka uważane są za jedne z najzdrowszych. Jajko zawiera wszystkie składniki odżywcze niezbędne do przeobrażenia pojedynczej komórki w pisklę, więc jest najbardziej kompletnym pokarmem, jaki istnieje.

Dlaczego jajka są zdrowe?

Jajko to bardzo cenny produkt spożywczy, gdyż zawiera wszystkie potrzebne nam proteiny, czyli białka. Występują w nim, w idealnych proporcjach, wszystkie najważniejsze aminokwasy. Oznacza to, że można zachować doskonałe zdrowie, spożywając jajka jako jedyne źródło protein. Jajko zawiera witaminę A, B2, B5, B6, B9, B12, D, E oraz K. W jego składzie znajdziemy także cholinę, która odgrywa ważną rolę w zapobieganiu i leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów. Zawiera również dobry tłuszcz. Najlepsze są jajka od kur chowanych wolno, które mogły swobodnie biegać i jadły wszystko, co znalazły w ziemi. Taki rodzaju chowu i dobra dieta sprawiają, że jajka są pełne dobrych tłuszczów i kwasów tłuszczowych omega-3 (pod warunkiem, że hodowca daje kurom siemię lniane lub olej z ryb). Żółtko zawiera dużo luteiny, która pozytywnie wpływa na wzrok.

Czy jajka szkodzą? O co chodzi z tym cholesterolem?

Kilkanaście lat temu odradzano jedzenie zbyt dużej ilości jajek, gdyż oskarżano je o podwyższanie poziomu cholesterolu. Prawdą jest, że jajko zawiera 212 mg cholesterolu, czyli więcej niż połowę zalecanej dziennej dawki (300 mg). Cholesterol pokarmowy ma jednak niewielki wpływ na poziom cholesterolu we krwi, gdyż 80% cholesterolu jest produkowane przez wątrobę. Ponadto, u 70% osób jaja nie zwiększają poziomu cholesterolu w ogóle, a u pozostałych mogą nieznacznie zwiększyć poziom cholesterolu HDL. Nie należy się martwić, gdyż u osób, które mają wysoki poziom cholesterolu HDL, ryzyko chorób serca, udaru mózgu i innych problemów zdrowotnych jest niższe.

Inne zalety jajek

Jak dowodzą badania, codzienne spożywanie jajek przez osoby cierpiące na zespół metaboliczny (cukrzyca, otyłość) spowodowało polepszenie profilu lipidowego krwi i poprawę wrażliwości na insulinę. Pamiętajmy o tym, że jajka są stosunkowo tanie. Powinny je jeść także osoby na diecie, gdyż dają uczucie sytości i są bardzo smaczne. Wystarczy zjeść jajko i warzywa z dobrej jakości oliwą, a na pewno będziemy najedzeni przez kilka godzin.

Jajka powinny na stałe zagościć w naszym jadłospisie. Są nie tylko zdrowe, ale także bardzo smaczne, więc stworzymy z nich wspaniałe dania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *