jak utrzymac kondycje w podeszlym wieku

Żeby cieszyć się jak najdłużej dobrą kondycją fizyczną i umysłową, trzeba odpowiednio o to zadbać. Chociaż w organizmie seniora zachodzą różne zmiany, które powodują, że z wiekiem zmniejsza się ogólna sprawność, to bardzo wiele zależy od podejścia danej osoby.

Jakie czynniki warunkują stan zdrowia osób starszych?

Dlaczego jedne osoby starzeją się szybciej, a inne wolniej? Jest to związane między innymi z jakością opieki medycznej oraz uwarunkowaniami genetycznymi. Dziedziczenie predyspozycji do konkretnych problemów ze zdrowiem, odpowiada jednak za jego stan tylko w kilkunastu procentach. Natomiast jeszcze ważniejsze jest to, w jakim żyje się środowisku. Niestety jakość powietrza i wody cały czas ulega pogorszeniu, dlatego bardzo duże znaczenie ma zdrowy styl życia, od którego w największym stopniu zależy kondycja seniorów.

Tak naprawdę żywotność organizmu uwarunkowana jest nie tylko wiekiem biologicznym, ale również nastawieniem do świata i zachowania aktywności ruchowej, psychicznej czy społecznej. Czyli ważne jest to, aby chcieć pozostawać jak najdłużej w świetnej formie oraz odpowiednio działać w tym kierunku.

 

Jak utrzymać znakomitą kondycję w podeszłym wieku?

Właściwa dieta to podstawa dobrego samopoczucia. Jednak zawsze należy brać pod uwagę aktualne potrzeby żywieniowe danej osoby. Jeśli chodzi o seniorów, trzeba zwrócić uwagę na to, aby jedzenie było lekkostrawne i najlepiej podzielić je na kilka małych posiłków. Po 65 roku życia zwalnia się przemiana materii i maleje zapotrzebowani na energię. Należy też zadbać o to, aby w codziennym menu nie zabrakło niezbędnych składników odżywczych. W przypadku seniorów bardzo istotne jest zwiększenie podaży takich minerałów, jak wapń, magnez, żelazo i potas, a także witamin – przede wszystkim C, A, D oraz B. Ważnym zagadnieniem jest picie odpowiedniej ilości płynów. Chodzi o to, że u osób starszych zmniejsza się odczuwanie pragnienia.

Żeby mieć pewność, że organizm otrzymuje codziennie niezbędną dawkę witamin i minerałów, warto przyjmować suplementy diety przeznaczone specjalnie dla osób w podeszłym wieku. Oprócz składników wymienionych powyżej, zawierają one zwykle również kwas foliowy i pantoneonowy, luteinę, biotynę, niacynę, cynk, mangan, miedź, jod i selen. Wystarczy zapytać w aptece o witaminy dla seniora, a na pewno w każdej z nich znajdzie się produkt, który pomoże im zadbać o formę fizyczną oraz umysłową.

Dzięki zdrowej diecie, w połączeniu z przyjmowaniem witamin i minerałów, osoby starsze powinny mieć więcej siły oraz chęci do podejmowania aktywności fizycznej. Ruch jest niezbędnym warunkiem utrzymania dobrej kondycji. Jakie jego rodzaje są najlepsze dla seniorów? Na pewno gimnastyka, pływanie, jazda na rowerze, nordic walking, jogging, marsz czy spacerowanie. Intensywność wysiłku fizycznego należy dobrać do indywidualnych możliwości. Nie chodzi przecież o to, żeby się zmęczyć, bo jakakolwiek przesada w tym zakresie, może być szkodliwa.

Jeśli osoba w podeszłym wieku zadba również o to, aby nie spadał poziom jej sprawności umysłowej, w czym bardzo pomaga czytanie i rozwiązywanie krzyżówek, może spodziewać się, że proces starzenia będzie przebiegał powoli oraz łagodnie. Dzięki temu do końca jej życia powinny być możliwe częste kontakty z rodziną oraz znajomymi, co zresztą również doskonale wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne. Czyli podsumowując, najlepszą receptą na utrzymanie formy przez starszą osobę, jest przestrzeganie ustalonej diety, przyjmowanie witamin dla seniorów, dbanie o aktywność fizyczną, umysłową oraz społeczną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *