Zielona kawa, zwana również kawą surową, w ciągu ostatnich lat zyskała sporą popularność. Chętnie sięgają po nią osoby, które ze względów zdrowotnych rezygnują z picia tradycyjnej kawy. Swoją popularność zielona kawa zawdzięcza również wielu korzystnym właściwościom zdrowotnym. Czy warto ją pić?

Czym jest zielona kawa?

Kawa należy do rodziny marzanowatych i najczęściej występuje w krajach tropikalnych, gdzie panuje ciepły klimat, a wilgotność powietrza stale utrzymuje się na wysokim poziomie. Tradycyjną czarną kawę uzyskuje się przez włożenie dojrzałych ziaren (w kolorze zielonym) do maszyny służącej do palenia kawy, a następnie ogrzania ich do temperatury 200–300°C. Tak wysoka temperatura sprawia, że kawa zyskuje czarny kolor, a jej smak i aromat stają się mocne i charakterystyczne. Zmianom ulegają również wartości odżywcze, zmniejsza się głównie zawartość kwasu chlorogenowego. Zielona kawa zaś to po prostu ziarna, których produkcja zakończyła się przed procesem palenia. Przygotowany z niej napar jest jaśniejszy i ma znacznie łagodniejszy smak oraz słabszy aromat.

Wartości odżywcze zielonej kawy

Zielona kawa jest zalecana ze względu na dużą zawartość kwasu chlorogenowego, którego wartość wynosi 60000 mg/kg. Substancja ta jest ekstraktem kwasu kawowego oraz chinowego, który charakteryzuje się gorzkim smakiem. W zielonej kawie możemy również znaleźć liczne polifenole, kwas salicylowy, kwas ferulowy i kofeinę. Jest też źródłem witamin, między innymi B1, B2, B12, C, kwasu pantotenowego i kwasu foliowego. Składniki mineralne w zielonej kawie stanowią około 5% suchej masy, a są to: wapń, fosfor, sód, magnez, potas, cynk, miedź, żelazo i mangan.

Właściwości zielonej kawy

Zielona kawa zmniejsza łaknienie, a dzięki zawartość kwasu chlorogenowego ma działanie antyoksydacyjne. Pomaga także w zwalczaniu wolnych rodników, przez co spowalnia procesy starzenia się organizmu. Nie można również zapomnieć, że zawiera kofeinę, więc działa pobudzająco, a jednocześnie nie podrażnia żołądka tak, jak kawa czarna. Ze względu na dużą zawartość polifenoli zielona kawa pomaga w usuwaniu metali ciężkich z organizmu, dzięki czemu hamuje powstawanie komórek nowotworowych. W jej składzie znajduje się również kwas salicylowy, który wykazuje działanie przeciwzapalne oraz działa przeciwgorączkowo. Powinny też ją pić osoby ćwiczące, gdyż drogocenny napój zmniejsza również stopień odczuwania wysiłku fizycznego podczas ćwiczeń, poprawia wydolność fizyczną oraz zwiększa wytrzymałość oraz zmniejsza zmęczenie fizyczne i psychiczne.

Zastosowanie zielonej kawy

Zielona kawa stosowana jest głównie w postaci naparów przez osoby, którym zależy na utracie kilku zbędnych kilogramów. Zawarty w kawie kwas chlorogenowy zmniejsza wchłanianie glukozy z pożywienia o około 7%. Zmusza to organizm do wykorzystania wcześniej zmagazynowanego zapasu cukru. Wypijanie zielonej kawy w ciągu dnia lub jej suplementacja tabletkami może więc przyczyniać się to zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. Oczywiście, w połączeniu z aktywnością fizyczną i niskokaloryczną dietą.

Zielona kawa to doskonały wybór dla osób, które cenią sobie pobudzające działanie kawy, ale nie chcą, by czarny napar podrażniał żołądek. Powinny po nią sięgać także osoby odchudzające się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *